0

Spørsmål og svar

Hvordan bestiller jeg blodprøver?

Du velger mellom våre analysepakker på nettsiden og trykker på «Bestilling». Analysepakken legges deretter til i handlekurven. Du kan bestille flere analysepakker i samme bestilling. Du legger så inn navn, adresse, personnummer og mobilnummer. Betaling skjer via betalingsløsningen Stripe.

Når kan jeg ta prøven på laboratoriet etter at jeg har bestilt?

Når bestillingen din er gjort oppretter legen hos oss en elektronisk henvisning til prøvetakingslaboratoriet. Du mottar en sms når rekvisisjonen er klar hos laboratoriet og senest innen 24 timer.

Hvordan får jeg blodprøvesvarene?

Du får beskjed når blodprøvene er ferdige. Du kan se dine prøvesvar i laboratoriets pasientportal via sikker pålogging med din BankID. Du vil også motta skriftlig tilbakemelding med utfyllende informasjon fra våre leger via Digipost (eller vanlig post hvis du ikke har Digipost).

Hvor lang tid tar det før prøvesvarene er ferdige?

Det tar vanligvis 2-3 dager før prøvesvarene er klare. Imidlertid er det enkelte tester som kan ta lengre tid. Våre leger går daglig igjennom prøvetakingsresultatene vi får fra laboratoriet og vi gir deg svar så raskt som mulig.

Kan jeg bestille for flere personer i samme bestilling?

Nei, du må legge inn en bestilling for hver enkelt person.

Hvor lenge gjelder min blodprøvebestilling?

Rekvisisjonen gjelder i ett år etter bestilling.

Hvem kan se mine blodprøvesvar?

Kun du og legen hos oss har tilgang til dine prøvesvar. Vi dokumenterer i vårt journalsystem Pridok hvilke prøver du har bestilt og resultatene. Vi følger de samme lover og forskrifter om konfidensialitet som alle andre helseaktører. Annet helsepersonell må alltid ha din godkjenning for å få tilgang til blodprøveresultater.

Kan jeg få personlig råd før eller etter prøvetaking?

Ja, vi tilbyr også tjenesten videokonsultasjon. Se mer informasjon om dette på www.helseprivat.no